Начало » А. Дневник: репортажи, интервюта, анализи » Бомба срещу догма: Доспей срещу Банско

Въпросът за родното място на Паисий излиза на дневен ред

На 21 май 2012 г. в АРТ салона на НЧ „Николай Хайтов“ се състоя първото (засега) представяне в София на книгата на Иван Ненов „Самоковският препис на „История славянобългарска – размисли и факти“, издадена от ИК „ЗОВ“ под редакцията на доц. д-р Ивайло Христов.

Софийската премиера на книгата се вписа съвсем стествено в поредицата литературно-музикални празници „Светилници“ на читалището, в която едно от тържествата също бе посветено на 290-годишнината от рождението на Паисий и на 250-годишнината от написването на историята. http://slavimirgenchev.info/?p=2498

Всъщност заглавието е донякъде подвеждащо; авторът се спира върху преписа (направен от поп Алексо в с. Доспей през 1771 г.) единствено от гледна точка на своята теза (а тя не е само негова), според която Паисий е роден не в Банско, както твърди и до днес академичната историческа наука, а в с. Доспей.

Доказателствата, че Паисий е родом от с. Доспей, са толкова очевидни, че не се нуждаят от … доказване. Те са чисто и просто… леми. Но тази леми се нуждаят от друго:

широко и повсеместно разпространение,

тъй като набитата в главите ни от рождение школска представа, че Паисий е роден в Банско, е толкова здраво бетонирана, че се нуждае от канго, за да бъде разбита, както каза по време на представянето писателят Димитър Гонов.

А те се намират както в самото признание на Паисий в неговата история, че той произхожда от Самоковската епархия (с. Доспей е само на 3 километра от Самоков), така и в характерните особености на самоковския говор, твърде различен от говора в Банско; както в „упоритите“ местни легенди за исторически събития, описани от него в историята, а напълно непознати в Банско, така и в избора на Пасий да занесе творбата си именно в с. Доспей, за да бъде преписана там под неговото ръководство от поп Алексо; както в много косвени свидетелства на съвременници и потомци, така и в подминаваните с необяснимо мълчание от официалната ни историческа наука многобройни доказателства за родствената връзка на фамилията Зограф (основоположникът на фамилията Христо Димитров – баща на Димитър Зограф и Захарий  Зограф – е племенник на Паисий.)

Няма да преразказвам книгата, защото е невъзможно, пък и тя трябва да се прочете. Както каза редакторът и автор на послеписа доц. д-р Ивайло Христов (изтъквайки между другото и отсъствието на иначе поканени на премиерата представители на академичната историческа и литературна мисъл),

тя е написана увлекателно и четивно и затова няма да досади на читателя с академичен слог и стил; аз бих добавил, че постройката на творбата наподобява „криминално разследване“ – така постепенно и последователно се повдига завесата на

една грандиозна мистификация,

покрила плътно историческата истина за родното място на първия български възрожденец и будител.

Моменти от премиерата в самона на читалището

Авторът отделя достатъчно внимание на мистификацията, извършена по очевидни политически подбуди от проф. Йордан Иванов (да се докаже във време, когато е в ход коминтерновската манипулация за „македонска нация“, че Паисий е родом от място в сърцето на Пиринска Македония, пък е „чист българин“) и от една съмнителна личност – художника Михаил Ковачев, твърдящ, че е открил приписка в Хилендарската кондика, удостоверяваща, щото Лаврентий – брат на Паисий и игумен на Хилендарския манастир, бил дарил бащината си къща в Банско за … метох на своя манастир!

Оригинал на тази „приписка“ не съществува,

а няма такава и в оригинала на кондиката! Явно тук се касае за мистификация, подобна на Георги-Бакаловата с т. нар. „Символ-верую на българската комуна“, приписван на Христо Ботев, въпреки различията в подбудите: втората е да изкара гениалния поет комунист, а първата – да подкопае из основи „македонската“ теза на коминтерна, сърбите и македонстващите българи във Вардарска Македония; така или иначе, касае за предизвикани от комунистическите щуротии бакии….

Уместен бе въпросът на Димитър Гонов защо днес в Скопие (след като вече са обявили Вапцаров за „свой“ поет) не са издигнали паметник на „банскалията“ Паисий…

Споделяйки на свой ред впечатленията си от книгата, аз поставих въпроса за тази голяма заблуда, възприета за чистта монета не от кой да е, а от писателя класик Димитър Талев, който развива именно „банската теза“ за произхода на Паисий в своя роман „Хилендарският монах“, преиздаван много пъти и четен от няколко поколения българи. (Очевидно Талев като борец срещу лъжливата комунистическа теория за македонската „кауза“ е предпочел Паисий да е българин от Банско, написл история на бългтарите, а не на несъществуващите македонци.)

Иван Ненов сподели в тази връзка интересен факт: Димитър Талев гостувал с романа си в различни градове на България, но в Самоков отказали да го поканят, защото знаели, че ще стане голям скандал….

Мога да продължа още в този дух, признавайки откровено, че също съм живял през годините с мисълта, че Пайсий е от Банско, без да си давам сметка, че това твърдение е плод на „благодорна“ манипулация, донякъде оправдана от своето време, но лишена днес от всякакво основание.

Някой може да заяви, че подобен спор няма смисъл, а ще стане едва ли не пореден повод за разделение между хората и загуба на емоционална, научна и дори политическа енергия. Ще кажа само, че подобно твърдение би било пълна глупост. Излизането наяве на истината няма да навреди никому, още повече че през тази година е моментът това да стане – честваме кръгли годишнини от рождението на Паисий и от написването на историята. Ще си позволя само да приложа като факсимилета отвореното писмо на трима представители на самоковската община до президента на България и до Инициативния съвет за честванията на гореспоменатите годишнини, което красноречиво говори сами по себе си.

—————————————————–

21 май 2012 3 Коментара

3 Коментара за “Бомба срещу догма: Доспей срещу Банско”

  1. ВМРО коментира на 22 май 2012 :

    Бронирано е здраво в гърдите, няма да се приеме…

  2. Славимир Генчев коментира на 23 май 2012 :

    Така изглежда, но е повече плбод на инерция и местен патриотизъм. Тази представа лесно може да се преодолее.

  3. СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАКОВ - ШВЕЦИЯ коментира на 18 юни 2012 :

    ДОБРЕ Е НАПИСАНА КНИГАТА И ТРЯБВА ДА СИ ПРОМЕНИМ ИСТОРИЯТА ЗА РОДНОТО МЕСТО НА ПАИСИИ ХИЛЕНДАРСКИ – СЕЛО ДОСПЕЙЙ !

    СЛЕД 50 ГОДИНИ НАУЧИХ НЕЩО НОВО !

    СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАКОВ – ВРАЦА

Вашият коментар: